Information

Barn & ungdom

Här kan vi samla länkar, tips om besöksmål, aktiviteter, kulturvård, arkeologi, föremålsvård med mera som har särskild inriktning på barn och ungdomar upp till och med 25 års ålder.

Medlemmar: 9
Senaste aktivitet: 7 Sep

Diskussionsforum

Den här gruppen har inga diskussioner än.

Kommentarplank

Kommentera

Du måste vara medlem i Barn & ungdom för att lägga till kommentarer!

Kommentar av Helen Simonsson den 10 Januari 2012 kl. 23.46

Den här bloggen kan fungera som diskussionsunderlag för studenter när man undersöker arkeologi och kön och vilka slutsatser man egentligen kan dra av det arkeologiska materialet avseende detta.

http://ancientbodies.wordpress.com/

Kommentar av Helen Simonsson den 4 Januari 2012 kl. 23.53

Welcome to the new YAC website!

The Young Archaeologists’ Club (YAC) is the only UK-wide club for young people up to the age of 17 interested in archaeology.   The club is run by the Council for British Archaeology (CBA), an educational charity working for over 65 years to promote ‘Archaeology for All’.  YAC’s vision is for all young people to have opportunities to be inspired and excited by archaeology, and to empower them to help shape its future.

http://www.yac-uk.org/

Kommentar av Helen Simonsson den 18 Oktober 2011 kl. 0.22

Hur arbetar English Heritage med barn & ungdomsperspektiv?

Här är ett sätt:

http://www.english-heritage.org.uk/about/news/eh-ghost-hunt

Kommentar av Helen Simonsson den 29 Juni 2011 kl. 13.09

Hämtat från http://www.arkitekt.se/s65744: "Under 2008–2009 bedrev Östergötlands museum projektet K-märkt på schemat – östgötsk ungdom på spaning. Vi var ute i sex högstadieklasser runtom i länet och diskuterade kulturmiljöfrågor. Projektet bestod bland annat av enkäter, klassrumsträffar med värderingsövningar, platsanalyser vid bebyggda miljöer i skolans närhet samt elevernas k-märkning av byggnader de vill bevara för framtiden. Resultatet redovisades i en fotoutställning på museet. Under projektets gång fördes dialog med de inblandade lärarna – huruvida de använder sig av den bebyggda miljön som ett pedagogiskt verktyg i undervisningen. Det märktes att det fanns ett behov av ett material som kan inspirera och vägleda.

Nu har lärarhandledningen Hus på schemat – upptäck platserna runt knuten! kommit från tryckeriet. Du kan ladda ner den i PDF eller beställa den tryckta boken via Östergötlands museums hemsida. "

Kommentar av Helen Simonsson den 15 Juni 2011 kl. 18.59

Hur kan man introducera barn till kulturarvsplatser? Här finns en lärarhandledning från ICCROM som man kan hämta idéer ifrån:

http://www.iccrom.org/pdf/ICCROM_09_ManualSchoolTeachers_en.pdf

Kommentar av Helen Simonsson den 14 Juni 2011 kl. 16.40

Unearth some history

Would you like to be digging for pyramids in Egypt? Make a start in your own back garden with our guide to creating your own excavation. We've also got books and colouring sheets to inspire you further.

 

http://www.bbc.co.uk/history/handsonhistory/download_dig.shtml

Kommentar av Helen Simonsson den 7 Juni 2011 kl. 7.05

Snabb introduktion till det antika Rom gjord som en musikvideo till Lou Begas Mambo #5), "Viva Roma no 5":

http://www.youtube.com/watch?v=me4E5wDCK2Q

Kommentar av Helen Simonsson den 1 Juni 2011 kl. 16.24
Kommentar av Helen Simonsson den 1 Juni 2011 kl. 14.37

Vad vill vi bevara?

 

Alla har vi något som vi är rädda om och inte vill förlora, inte vill ska gå sönder eller stjälas. Det kan vara en gammal nalle eller mormors och morfars bröllopsfoto. Det kan också vara

ett hus eller en hel miljö. Vissa saker och platser är viktiga för många människor i ett land eller kanske i hela världen. Platsen där Olof Palme blev skjuten tillhör vårt gemensamma kulturarv, likaså kungens regalier och Colosseum i Rom.

 

Varför vill vi bevara?

 

En av de främsta drifterna för bevarande är att föremålet eller byggnaden är i bruk. Underhåller vi inte våra kläder eller hus kan vi inte använda dem särskilt länge. Men den här skriften handlar först och främst om bevarande av sådant som inte längre används.

http://www.raa.se/bok/pdf/Bevarandets_kemi.pdf

Kommentar av Helen Simonsson den 31 Maj 2011 kl. 17.40

 

Under 2011 har Riksantikvarieämbetet regeringens uppdrag att ta fram en barn- och ungdomsstrategi för myndigheten. Fokus ligger på att integrera ett barn- och ungdomsperspektiv i hela verksamheten.

-Utgångspunkten är att barn och unga är en heterogen grupp som vi vill möta med respekt och insikt om att de har mycket att bidra med. Hur kan det vi arbetar med blir intressant och användbart för barn och ungdomar? Hur ökar vi deras möjligheter att ta del av, och använda, kulturarvet, säger Birgitta Elfström, Informationsavdelningen, som ansvarar för arbetet.

http://www.raa.se/cms/extern/aktuellt/regeringsuppdrag/barn_och_ung...

 

Medlemmar (9)

 
 
 

© 2017   Created by Riksantikvarieämbetet.   Drivs med tekniken bakom

Emblem  |  Rapportera en händelse  |  Användarvillkor